Förskoleklass A och B planerar verksamheten utifrån Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr 11, reviderad 2018
Idrott, lekar, fysiska aktiviteter och utevistelse
Mål
Varför ska eleverna lära sig detta?
Eleverna ska ges förutsättningar att utveckla en allsidig rörelseförmåga. Eleverna ska ges möjlighet att uppleva rörelseglädje och därigenom utveckla sitt intresse för att vara fysiskt aktiva. I undervisningen ska eleverna genom leken ges möjlighet att bearbeta intryck, pröva olika identiteter, utveckla kreativitet samt sin förmåga att samarbeta och kommunicera.
Centralt innehåll Kapitel 3 i Lgr 11
Initiera, organisera och delta i lekar av olika slag.
Fysiska aktiviteter inomhus och utomhus under olika årstider och i olika väder.
Säkerhet och hänsyn till miljö och andra människor vid vistelse i olika naturmiljöer.
Kost, sömn och fysisk aktivitet och hur de påverkar hälsa och välbefinnande.
Inriktning
Förståelse: Nyttan av att röra på sig och av att samarbeta.
Förmågor:
Samarbete
Följa instruktioner
Grovmotorik
Styrka
Glädje
Matematiska resonemang och uttrycksformer
Mål
Varför ska eleverna lära sig detta?
Undervisningen ska ta tillvara elevernas nyfikenhet och ge dem möjlighet att utveckla sitt intresse för matematik och förståelse för hur matematik kan användas i olika situationer. Eleverna ska därför utmanas och stimuleras att använda matematiska begrepp och resonemang för att kommunicera och lösa problem på olika sätt med olika uttrycksformer samt för att utforska och beskriva sin omvärld.
Centralt innehåll Kapitel 3 i Lgr 11
Enkla matematiska resonemang för att undersöka och reflektera över problemställningar samt olika sätt att lösa problem.
Naturliga tal och deras egenskaper och hur de kan användas för att ange antal och ordning. Del av helhet och del av antal.
Begrepp och olika uttrycksformer för att utforska och beskriva rum, läge, form, riktning, mönster, tid och förändring
Inriktning
Förståelse: Utveckla strategier för att lösa matematiska problem.
Förmågor:
Att våga prova/utmana sig
Upptäcka matematiken i vardagen
Stärka självkänslan
Kommunicera
Naturkunskap och teknik
Mål
Varför ska eleverna lära sig detta?
Undervisningen ska bidra till att utveckla elevernas intresse för och kunskaper om natur och teknik genom att ge dem möjligheter att utforska, ställa frågor kring och samtala om företeelser och samband i omvärlden.
Centralt innehåll Kapitel 3 i Lgr 11
Utforska olika elevnära företeelser/samband i natur/teknik genom samtal, observationer, mätningar och hur dessa kan beskrivas genom ex. ord, bild eller enkla tabeller/diagram.
Sortering/gruppering av växter/djur samt namn på några vanliga arter.
Bekanta kemiska/fysikaliska fenomen, ex. övergång – vatten, friktion och synliga astronomiska fenomen.
Några vanliga tekniska lösningar, dess uppbyggnad, funktion och hur de skulle kunna förbättras.
Byggande och konstruktion med hjälp av olika material, redskap och tekniker.
Inriktning
Förståelse: Förståelse för hur företeelser och samband i natur och teknik påverkar oss.
Respekt för natur- och djurliv.
Förmågor:
Kommunicera
att se samband
organisera tankar och undersökningar
Samhällskunskap
Mål
Varför ska eleverna lära sig detta?
Undervisningen ska bidra till att utveckla elevernas intresse för och kunskaper om samhälle genom att ge dem möjligheter att utforska, ställa frågor kring och samtala om företeelser och samband i omvärlden. Undervisningen ska också ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om hur de olika val som människor gör kan bidra till en hållbar utveckling. Undervisningen ska även utmana och stimulera elevernas intresse för olika tider, platser och kulturer.
Centralt innehåll Kapitel 3 i Lgr 11
Normer/regler i elevernas vardag, ex. i lekar, spel och varför regler kan behövas.
Demokratiska värderingar/ principer, i bekanta sammanhang. Hur gemensamma beslut kan fattas och hur konflikter kan hanteras på ett konstruktivt sätt.
Barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen.
Livsfrågor med betydelse för eleven, ex kamratskap, rättvisa och könsroller.
Hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling.
Människors levnadsvillkor på hemorten/andra platser under olika tider.
Inriktning
Förståelse: Förståelse för hur olika företeelser, samband och val påverkar oss och vår vardag och i tiden.
Demokratiska värderingar.
Förmågor:
Kommunikation
Se samband
Göra medvetna val
Skapande och estetiska uttrycksformer
Mål
Varför ska eleverna lära sig detta?
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att skapa och uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer. På så sätt ska undervisningen ge eleverna förutsättningar att kunna tänka, lära och kommunicera i olika sammanhang och för skilda syften.
Centralt innehåll Kapitel 3 i Lgr 11
Skapande genom lek, bild, musik, dans, drama och andra estetiska uttrycksformer.
Olika material, redskap och tekniker för att skapa och uttrycka sig.
Tolka och samtala om innehåll och budskap i olika estetiska uttryck.
Digitala verktyg för framställning av olika estetiska uttryck.
Inriktning
Förståelse:
Förståelse för hur olika estetiska former kan ta sig uttryck i vår vardag och hur eleven på olika sätt kan använda dessa för utrycka känslor och tankar.
Förståelse för hur olika material kan användas för skapande ändamål samt användning av digitala verktyg.
Förmågor:
Använda olika material i en skapandeprocess
Uttrycka sig på olika sätt
Språk och kommunikation
Mål
Varför ska eleverna lära sig detta?
Ge eleverna möjlighet att utveckla sitt intresse för tal- och skriftspråk.
Centralt innehåll Kapitel 3 i Lgr 11
Samtala, lyssna, framföra egna tankar och argumentera för välbekanta områden.
Samtala kring olika typer av texter så som berättande texter, sakprosatexter och texter som kombinerar ord, bild och ljud.
Bokstäver och andra symboler för att förmedla budskap.
Rim, ramsor och andra ordlekar.
Digitala verktyg och medier för kommunikation på ett säkert och ansvarsfullt sätt.
Hur ord uppfattas av andra. Behov-/känslobegrepp.
Inriktning
Förståelse:
Stimulera språklig medvetenhet som en utgångspunkt i läs-och skrivförmågan.
Förmågor:
Eleverna blir språkligt medvetna och kunna använda digitala verktyg.
Värdegrund
Mål
Varför ska eleverna lära sig detta?
Vi vill öka eleverna självkänsla självförtroende och mod som i sin tur skapar trygghet och trivsel hos varje elev. På det sättet utvecklas goda kamratrelationer och främjar delaktighet och inflytande under deras skoltid.
Centralt innehåll Kapitel 1,2,3 i Lgr 11
Ord och begrepp som uttrycker behov, känslor, kunskaper och åsikter. Hur ord och yttranden kan uppfattas av och påverka en själv och andra.
Livsfrågor med betydelse för eleven, ex kamratskap, rättvisa och könsroller.
Respekterar andra människors egenvärde.
Inriktning
Förståelse:
Förståelse för hur olika företeelser, samband och val påverkar oss och vår vardag och i tiden.
Demokratiska värderingar.
Förmågor:
Kommunikation
Se samband
Göra medvetna val